My Iklan

Monday, 6 October 2014

MAJLIS SAMBUTAN QURBAN 1435H

Tahun ni sekali lagi sister dilla & family uat qurban kat kampong di Tanjung Karang. Lama giller tak balik kampong. Rindunya dapat jumpa jiran sekampong ni wei. Rindu sangat. Untung lah kan kawan kawan blogger ada rumah kat kampong. Time cam ni mesti terasa suasana yang pastinya urang yang ada kampong jer tahu bagaimana perasaannya.....

Ahad pagi jam lima kena bangun awai ni. Perjalanan ke Tanjong Karang sejam setengah ajer. Tapi kalau jem memang merangkak lah jawabnya. Hari Sabtu memang jem giller katanya. Dari Kuala Selangor nak menuju ke Tanjong Karang ni. Cam tu lah setiap tahun. Asal raya ghitu lah keadaannya. Cam kita urang yang tak dek umah kat kampong ni memang masak lah nak kena habiskan satu hari punya ziarah. Mudah - mudahan projek umah kampong yang bakal diangan angankan tu akan dimakbulkan perjalanan olehNYA amin. Tak sabau dah rasa ni. Hah kisah semalam ni. Jam lima bangun dah ni. Ngantuknya mata ...mata tahu hari ahad kan. Kui enam lepas solat subuh kita urang dah gerak. Tigo keto sebab batalion kali ni ramai. Keto last tolak lambat. Dah sampai highway tak jem rupanya. Mungkin semua dah sampai kampong gamaknya kut ya.

Sampai Kole Selangor kui lapan. Selepas sembahyang raya singgah umah Aca dulu. Jam sembilan terus gi Surau Kampong den ni. Sampai sana dah ramai yang datang. Ni semua generasi baru. Anak anak kawan kawan sepermainan. Dah besar dak dak ni. Masa ni lah jumpa kawan sekampong yang rajin naik basikal dulunya. Gi skolah sama sama. Menggamit kenangan lalu dan satu memori yang amat indah. Feeling ghitu.

Dia seakan tahu apa yang bakal berlaku.

Ni ke namanya lembu naik minyak? Kecik kecik cili padi. Lembu sekarang tak seperti lembu dulu. Lagi mantop lagi mahal harganya kan. Abang baju merah kawan sekampong dulu main baling kasut sama sama.

Tidak ada amalan yang diperbuat manusia pada hari raya qurban yang lebih dicintai oleh Allah selain menyembelih hewan. Sesungguhnya hewan qurban itu kelak pada hari kiamat akan datang beserta tanduk-tanduknya, bulu-bulu dan kuku-kukunya. Sesungguhnya sebelum darah qurban itu mengalir ke tanah, pahalanya telah diterima di sisi Allah. Maka tenangkanlah jiwa dengan berqurban. (HR. Tirmidzi)

Kerjasama dari orang kampong mengerjakan majlis Qurban tahun ini cepat dan pantas. 

1st time anak buah dilla join majlis Qurban tahun ni. Abah dia ajar camana nak potong dengan cara yang betul. Satu pengalaman untuk dia.
Cikgu yang legend.....


Biarlah foto berbicara...

5 comments:

  1. Cuaca elok je ye dod, raya pertama..
    Ko tak gi dekat2 dod lembu tu ambik gambo?

    ReplyDelete
  2. sELAMAT ARI RAYA DEP
    aku tak gi dekat sebab cam takut je
    rasa nyesal lak tak bawak tele lens (hehe)
    pepun mmg best aaa sesekali balik kg cam ni

    ReplyDelete
  3. Dila, selamat hari raya korban..uhuk..baru nk wish
    bestnya dpt lihat aktiviti org buat korban...ni tukang ambik gambo lah ye..ingatkan tukang lapah daging :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama JM
      aku tukang ambik gambor jer
      suka urang kampong kali ni hahaha

      Delete
  4. Kak Min smpai kg waktu korban dh selesai.. nmpk ramai lgi kt surau tpi nk mampir isin deh..

    ReplyDelete