My Iklan

Wednesday, 12 February 2014

LADANG UNTA DI MEKAH

Sesi melawat ladang Unta di Mekah ni salah satu lawatan dalam Itinenary yang wajib ada setiap dalam package Umrah ni. Selepas Tanaem Mutawif 'Ustad Wa' membawa kami ke sini untuk mengenali Unta Unta di padang pasir di gurun Sahara. Ewahh.... sedap tak ayat hujung tu.

Nak beli susu UNTA 5 Riyal sahaja. Rasanya sedap jugek. Tapi sian tengok anak UNTA yang nak menyusu tu tapi tak dapat. Sebabnya susu Unta dikatupnya ngan kain guni. Alahai siannya.


Banyak pasir so saya urang Malaysia tak biasa ngan pasir yang bertiup dengan bunyian seperti di Gurun Sahara alkisahnya. Hahaha habis mata pedih bila nak buat video tentang unta ni.


OO cam tu rasanya duk di padang pasir ni. Selama ni tengok dalam national geographic so tak dapat merasai pengalaman ini.



Comel tak budak ni? Masa kita urang gi tanaem tu jumpalah anak anak arab ni kat masjid. Pandai lak dia posink. So kisah unta pun dah habis nanti kita sambung kisah lain pulak kay. Selamat berblogging.


8 comments:

  1. apsal unta kena ikat kaki dila?selalu binatang lembu ke seangkatan ikat tengkuk je, hm...seronok tengok hang dah umrah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ORGA, yang diikat tu UNTA jantan.
      Ganas wooooo
      Daring semacam je dia.
      aku doakan untuk ang wifey & baby tu dapat gi nanti ORGA

      Delete
  2. ko tak naik unta dod?
    ada makan daging unta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha Naik Unta
      pasir tengah berdengung dep
      tu yang aku tak dapat naik tu
      tapi aku ada beli HATI UNTA utk buat ubat astma
      kat sana murah je dua riyal
      aku beli kat ladang kurma masa kat Madinah

      Delete
  3. Hati Unta? cerita la kat blog ni.
    Kira cammana tu hati tu? dah kering nye ke? serbuk nye ke?

    Eh kat sana ko gosok gigi pakai colgate ngan toothbrush ke ko pakai yang akar sunnah nabi tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok dep nanti aku buat entry hati unta tu erk...
      hati nya kering tu yang boleh di buat masak kut gamaknya
      nanti aku cari resepinya...

      ** kat sana aku tak pakai sugi
      tapi aku ada beli
      sebab tak biasa so aku kena guna Colgate jugak gamaknya dep wei

      Delete
  4. Susu unta tu ada rasa lemak2 x kiranya boleh minum terus tanpa perlu d masak spt susu lembu tu ek. Comei2 untanya perut buncit :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. minum camghitu je JM
      tak yah dimasak
      memang sodap (hehe)

      Delete