Tuesday 28 August 2012

DE TOUR VIETNAM 2012


Ok kita dah sampai. Masa untuk check in ya.....
Lau nak gi SPA pun volleh jugak!!! Ini lah dia Golden Central Hotel. 5 minit perjalanan ke Ben Than Market. 4 star hotel memang best le. Channel tv ada banyak you lebeh 30 channel. Korea mowie pun ado.


Sementara nak sampai ke Hotel penginapan kami di Golden Central Hotel Saigon. bus shummel yang membawa rombongan ini merentasi bandar Ho Chin Minh yang penuh dengan deruan bunyi hon pin pin sana ni. Inilah realiti kehidupan serta perjalanan masyarakat di Vietnam.


Pintu masuk utama di masjid Musulman di bandar HCH.

Masjid Musulman di bandar Ho Chin Minh. Telah di bina pada tahun 1935 oleh Muslim India. Muslim Vietnam kebanyakkannya keturunannya dari suku Champa iaitu sebuah bekas kerajaan yang mengawal Vietnam bahagian tengah dan selatan.


Selesai lunch kami pun terus gerak untuk menunaikan solat di Masjid Musulmane di HCM.
Sebahagian besar penduduk Ho chin Minh lebih suka menggunakan kenderaan bermotor. REMPIT kat sini memang boleh hidup le....


Dalam tour ni memang muslim package. So makanan di tempat halal termasuk dalam agenda perjalanan. Biasanya nak cari tempat makan yang halal ada di sekitar Bent than. Restoren Seri Melayu ni terletak di Saigon. Andainya berada di sekitar Bent Than restoren yang terdekat di kedai Hjh Basiroh. Disebelahnya restoren baru Kampung Melayu. Nanti akan ada disini menumenu dari restoren kampung Melayu. Sedap sedap semuanya...tunggu erk.


Ini di sekitar bandar Ho Chin Minh. Meneruskan perjalanan untuk Lunch di saigon Sri Pinang. Lapor ni.....


Dalam perjalanan pulang dari HRC tu aku bertembung dengan dia ni. Cam ni lah gaya kehidupan masyarakat Vietnam disana. Inilah punca pencarian mereka untuk hidup dibumi Vietnam.


Yeah HRC Ho Chin Minh!!!! 5 minit perjalanan dari de' central Post office HCH. Wanita yang ada tailalat ni namanya Lina. Dia kata during Ramadhan tak ramai pelancong yang datang. Semua nya puasa penat, Lina. Barulah dia paham akan erti ramadhan katanya. Kat sini aku tak beli apa pun. Mungkin urang lain minat ngan HRC ni tapi aku minat tang lain kut. Sorry lah pada kengkawan yang kata aku tak dapat beli tu. Sebab rupiah aku terhad untuk diri aku je erk.


Group Photo dihadapan Post besar HCH.
Saigon Central Post office merupakan pejabat pos yang terletak di bandar HCH. Ianya telah dibina apabila Vietnam menjadi sebahagian Indochina Perancis pada abad 20 an. Arkitek yang terkenal Gustave Eiffel telah membina bangunan ini. Sehingga kini pejabat pos ini masih beroperasi dan mejadi tumpuan pelancong. Pendekkata kalau melawat Vietnam tak sah kalau tak berkunjung ke sini....


Central Post Office. Post paling besor you, gabak.


Kami dibawa melawat ke Notre Dame Basilica Catedral. Bangunan ini dibangunkan oleh Kolonial Perancis diwaktu beliau menguasai Vietnam Selatan dari tahun 1863-1880. Dahulu kala lebih dikenali dengan nama GEREJA SAIGON.



Ini lah penunggang motorsikal di Vietnam yang tegar!. Tengok tu berapa banyak motorsikal daa. Habis separuh jalan penunggang motorsikal yang punyo. Nan ado ketor lain memang tak do lah sebanyak ini. Menurut Alan motorsikal merupakan kenderaan utama di sini. Banyak geng rempit sini. tapi cuba bayangkan miskipun banyak motor tapi kes kemalangan amat lah kurang. Bunyi hon jangan cakap ler. Hon sana hon sini tak pernah sunyi dengan bunyi hon hon kat sini. Kalau kat Malaysia bunyi hon cam ni agak alergik erk. Sbb selalunya mungkin pemandu marah ke ada yang tak kena ke tapi berlainan pulak kat sini. Hon tu ibaratnya 'memberitahu' akan kewujudan kenderean yang sedang lalu erk. Mula mula tu sakit gak tinger lama lama ikut suka ko lah wei (hehehe). Mereka yang berkenderaan 4 roda amat lah tinggi kos insuran setiap tahun 200%. Motorsikal dia urang kat sini canggih2 belaka. Scooter macam aku pun nan ado kat sini wei.....aku punya dah jauh kebelakang, siut je kan.


Lawatan setengah hari ini kali ni ku dibawa melawat di sekitar bandar Ho chin Minh (Centre Post Office, City Hall dan China town). Nanti leh tengok Colonial Notre Dame di Bandar Ho chin Minh dan terus melawat hard rock cafe di HCH. Masa kat Japan hari tu tak sempat nak singgah HRC ni.


Sampai saje kami disambut oleh tour guide kami Alan Nguyen dari ASIA TOUR TRAVEL sudah menanti rombongan kami. Naik bas shummel taw. Cuaca di Vietnam ler nih kurang sama je ngan malaysia, paneh ler. Waktu di Airport ketika ini sangat lah ramainya umat. Oh ada yang tanya dilla gi follow KLIA TRAVEL untuk rombongan ke HCH kali ini. Pertama kali menjejakkan ke bumi Vietnam bagaikan satu pengembaraan.


Pada 21 Ogos yang lalu dilla serta keluarga selamat berlepas ke Vietnam sessi 'de tour Vietnam 2012' dengan selamatnya. Alhamdulillah kali ni dapat berpeluang sekali lagi bersama keluarga dan ianya memberikan sedikit pengalaman akan kehidupan orangorang Vietnam selepas perang America war selepas 1975. Akan merasai kesusahan kehidupan orangorang disini yang sedikit sebanyak memberikan rasa keinsafan pada diri.

Pakej tiga hari empat malam berada di bandar Ho chin Minh dapat mengenali tempattempat yang menjadi kunjungan rakyat Malaysia yang sangat popular ketika ini. Dengan menaiki pesawat MH750 Kul/SGN dengan memakan masa selama satu jam lima puluh minit. Pukul 10.30 pagi sudah ada di pesawat dan tiba di International airport Tan Son Nhat jam sebelas pagi kerana masa di Vietnam adalah satu jam kebelakang waktu tempatan.

5 comments:

  1. bila lah aty nak sampai vietnam..

    ReplyDelete
  2. best giler...tambah-tambah melancong dengan family kan. berapa rate barang-barang HRC kat sana dila?

    ReplyDelete
  3. insyaallaah ATTY, leh gi nanti kat sini:D
    Orga, barang2 kat bent than memang murah. Lau urang jual telekung kat sini 90 hinggat beli kat sana lebeh kurang 39 ja.....semuanya separuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula2 saya sampai veitnam dulu saya tak berani melintas jalan sebab terlalu banyak kereta, pemandu teksi yg ajar tak payah tunggu jalan kosong, melintas je.... Memang betul, tak payah tenguk kiri kanan, melintas je, memang tak kena langgar punya.

      Sabtu ni jemput ke rumah, datang dengan Uyie, saya dah bagitau dia

      Delete
  4. Salam ..!
    apa khabar ...Saya Alan ini...Saya tiada kerja untuk Asia Tour lagi...Saya dah fasih bahasa melayu.....Saya pun sudah buka syarikat pelancongan sendiri.

    ReplyDelete